Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak
12.2.2019, Milan Šurkala, aktualita
Agentura AAA provedla výzkum nízkých teplot na dojezd elektromobilů. A čísla to opravdu nejsou pěkná. Už při nepříliš velkých mrazech měl dojezd vozů klesnout o více než 40 %. Každých 100 km dojezdu by se mělo smrsknout na méně než 60 km.
martaus (6) | 12.2.201916:57
tak to nebude až takové špatné.
Bavíme se o lidových autech za úplně šílené peníze, tak proč očekávat základní funkce bez katastrofálního dopadu na dojezd? :D
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (418) | 12.2.201917:10
Jenže ono si je dobré uvědomit především to, že u spalovacích aut je ten dopad na dojezd minimální kvůli tomu, jak jsou zoufale neefektivní. Elektromobily v této oblasti vlastně doplácí na svou téměř dokonalost ­(extrémně vysokou účinnost­). Takže výsměch není úplně tak na místě. Až budou mít spalovací auta stejnou účinnost jako elektromobily ­(což se asi nikdy nestane­), tak budou mít problém s poklesem dojezdu v desítkách procent kvůli topení taky.
Odpovědět1  1
skejpa (2) | 13.2.20197:07
Jenze využití neefektivního tepla pro efektivní topení, není taková nevýhoda. A elektromotor je možná efektivní ale zatím pro auta není vhodný ­- myšleno obecně. Typický příklad ­- dnes ráno, ­-4 stupne, cesta 150km tam a 150km zpět, svižné tempo, okresky 110, dálnice 160. Elektromobil bez šance na to, aby to dal na jeden zátah a když by si chtěl dobíjet, tak to máš tak +hodina minimálně. Suma sumárum je EV vhodný leda tak na auto do města a jen když doma můžeš nabíjet ­(máš barák...­).
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (418) | 13.2.20197:58
No však ano, nikdo také netvrdí, že EV je alternativa spalovacích aut pro všechna možná využití :­-­) Kupovat si EV na dlouhé dálniční přesuny je nesmysl ­(stejně jako si koupit spalovací Tatru 815 na nákupy do Kauflandu a spalovací Fabii na odvoz štěrku­).
Odpovědět1  0
PetrP7 (17) | 13.2.201911:57
okresky 110, dálnice 160 ??????? Spěcháš v zimě na hřbitov?
Odpovědět1  2
mch81 (13) | 13.2.20197:15
Pokud je neco zalozeno na spalovani, tak to bude topit i kdyby to melo vysokou ucinnost.
Odpovědět0  0
skejpa (2) | 13.2.20197:42
To není tak úplně pravda. Vysoká účinnost spočívá v tom, že právě to odpadní teplo je přeměněno na výkon a ne na teplo :­-­) Takže 100% účinnost = 100% výkon a absolutně žádné teplo ­(což je samozřejmě nereálné­).
Odpovědět1  0
lojzik123 (7) | 13.2.201910:36
tak ten pokles dojezdu je u elektromobilu problém hlavně v tom, že se z mizerného dojezdu stane naprosto zoufalý. Když se mi u spalováku sníží dojezd na plnou nádrž z 900 km o 20 %, tak mě to fakt netrápí tolik, jako když se mi sníží dojezd z 200 na 160. A zvýšením efektivity by se nejspíš zvýšil i dojezd, takže když to místo to odpadního tepla půjde do dojezdu a pak si zapnu topení, tak se teoreticky dostanu na stejný dojezd na nádrž jako dnes, možná lepší, protože se bude zahřívat jen interiér a ne celý motorový prostor.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (418) | 13.2.201910:42
Tím bych si nebyl tak jist. Teoreticky by se sice dojezd zvýšil, ale také by to mohlo skončit tak, že výrobce zmenší objem palivové nádrže, čímž bude auto o pár kilo lehčí a bude mít nižší papírovou spotřebu. Což je praktika, která je dnes běžná ­(např. u Mercedesu si musí zákazník nádrž s normálním objemem doobjednat, jinak moc daleko nedojede­).
Odpovědět1  1
lojzik123 (7) | 13.2.201911:06
tak zmenšovat uměle dojezd na úroveň dojezdu elektromobilů by šlo už dnes a zatim se to masivně neděje.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (418) | 13.2.201911:23
No právě, že se to děje. Objemy palivových nádrží se pomalu zmenšují. Většinou ne o moc, ale nemálo aut má o pár litrů menší nádrž než před lety.
Odpovědět0  0
lojzik123 (7) | 13.2.201912:09
a jakej maj teda teď ty auta se zmenšenou nádrží dojezd?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (418) | 13.2.201912:37
Vzhledem k tomu, že se snižuje jejich spotřeba, dojezd se zvyšuje jen mírně ­(spotřeba přidá, menší objem nádrže ubere­). Není to pochopitelně pravidlem u všech modelů ­(některé mají i větší nádrže než před pár lety­), ale v zásadě je vidět trend ve snižování objemu.

Např. Honda Civic měla na konci 90. let 55 litrů, od přelomu tisíciletí 50 litrů a dnes už jen 46 litrů. Mercedes­-Benz C měl obvykle 62 litrů, ale dnes má jen 41 litrů. Větší nádrž je na objednávku. BMW 3 mělo v 90. letech 65 litrů, později 63 litrů, předposlední generace už jen 60 litrů a poslední generace má 59 litrů. U nafty je standard dokonce jen 40 litrů ­(což je méně než u Fabie, větší opět až na objednávku­). Také Golf šel z dlouhodobého standardu 55 litrů na 50 litrů ­(naproti tomu Passat šel ze 70 na 62, ale nyní je na 66­). Opel Astra sice také zvyšoval objem z 52 na 56 litrů, ale v poslední generaci už šel dolů na 48 litrů. A tak bychom mohli pokračovat dále. Takže ano, zmenšování nádrže se děje a není to nic neobvyklého.

U elektromobilů se spotřeba snižovat moc nedá, protože ty motory mají téměř 100% účinnost. Tam už se to dá nahnat akorát hmotností a aerodynamikou. Takže tam je větší dojezd možný především zvětšováním akumulátoru.
Odpovědět1  0
lojzik123 (7) | 13.2.201912:51
jenže při srovnání elektromobilů se spalovacími motory nesrovnáváme velikost nádrže s velikostí akumulátorů a jestli se velikost nádrže zvětšuje nebo zmenšuje, ale dojezd na ­"plnou­" ­(a někdo i dobu za jak dlouho tu plnou ­"natankuje­"), případně jak se ten dojezd změní při aktivaci dalších systémů.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (418) | 13.2.201913:20
No, a dojezd na plnou se rychle zvyšuje u elektromobilů a u spalovacích vozů spíše stagnuje, resp. roste jen mírně. Pokud jde o aktivaci dalších systémů a jejich vliv na dojezd, tak zde je hlavně problém to, že vysmívání se elektromobilům není na místě. U spalovacích motorů je vliv malý jen kvůli tomu, že jsou tak neefektivní. Pokud by měly vyšší účinnost, hůř by hřály a to topení by muselo být řešeno externě ­(což by spotřebu zase zpět zvýšilo­). Někde se ta energie prostě vzít musí. U obou.
Odpovědět0  0
lojzik123 (7) | 13.2.201914:08
tak pochopitelně, nejlépe se navyšuje z nuly. Dojezd u spalovacích motorů jednoduše neni téma které by automobilky musely řešit, protože je dostatečný aby drtivou většinu řidičů ve většině situací nemusel zajímat, takže si automobilky můžou dovolit dojezd nezvyšovat na úkor jiných parametrů a neni problém k nějaké blízké pumpě přijet a během jednotek minut natankovat. To že je spalovací motor z fyzikálního ohledu méně efektivní většinu lidí srdečně nezajímá, většinu lidí zajímají jiné metriky efektivity jako jednorázový dojezd­/nádrž, dojezd­/doba tankování, cena­/užitná hodnota vozu,... a tam elektromobily pro většinu obyvatel zatim těžce ztrácej.
Odpovědět0  0
martaus (6) | 13.2.201913:11
O tom žádná, elektropohon je supr, účinný, bezúdržbový, spolehlivý, kompletní kroutící moment od nula otáček, rekuperace pri brždení, proste super.
Problémem jsou zásobníky energie ve formě litium­-ionových baterií.
Myslím že porovnání množství uchované energie na kg nebo litr skladovacího média mluví za všechno:
https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/Energy_density#­/media­/File:Energy_density.svg

Běžný uživatel absolutně neřeší nějaký procenta. Očekává, že přesouvací nastroj bude proste fungovat a on se nemusí nijak zvlášť omezovat.
Nebo jinak řečeno: zaplatím za auto 1 500 000 Kč ­(najlevnejši Tesla 3 http:­/­/www.hybrid.cz­/tesla­-zverejnila­-evropske­-ceny­-elektromobilu­-model­-3­-pro­-nemecko­-rakousko­), a pak jako mám řešit jestli si můžu zatopit, nebo radši dojedu domů zmrzlej??? To je hodně výsměch výrobce z vlastního zákazníka.

A také od auta za 1,5 mega očekávám, že to není jenom auto do města, ale že mně pohodlně ­(tzn. v teple­) zaveze ku příkladu takovou neskutečnou dálku jako například z Prahy do Špindlu a zpátky ­(kde to tam asi tak nabiju?­) a to především v zimě. A že tam bude v té zimě normálně fungovat. Pro bůh, stojí to dardu a za tu si koupím jenom kompromisy??? ne ne ne
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (418) | 13.2.201913:49
Proč výsměch? Je to auto s určitými vlastnostmi, které má určitá pozitiva a určitá negativa. Pokud si ho někdo kupuje, když mu to svým určením nevyhovuje, tak to nemá v hlavě v pořádku. Tedy, má si to koupit takový zákazník, jemuž ten charakter bude vyhovovat ­(a takoví jsou­). Třeba já nejezdím krátké trasy po městě, ale obvykle ani ne dlouhé trasy. Za dobu vlastnictví mého posledního auta ­(6 let­) bych nabíječku na dlouhé cestě potřeboval asi tak... dvakrát, pokud bych měl nabíjení doma. Nemám, takže EV nekupuju. Mít barák, tak bych s EV neměl nejmenší problém.

Kde to nabiješ v Šindlu? Že by na nabíječkách, které tam jsou? :­-­) Nabíjecích míst po Špindlu jsem našel minimálně pět ­(hotely včetně Tesla Destination Charging, speciální nabíječku pro elektromobily­). Takže možnosti jsou. Do Špinlu dojede Tesla tam i zpátky, v zimě tak tak ­(ofiko dojezd je 500 km, reálně to může být tak lehce přes 400, a jestli se 40 % ztratí, stále je to kolem 250 km­). Takže se po cestě člověk může stavit třeba do Lidlu, Kauflandu nebo jiného řetězce, který má nabíječky a během nákupu si nechat auto částečně dobít.
Odpovědět0  0
lojzik123 (7) | 13.2.201914:33
pět nabíječek ve Špindlu je fajn, pokud elektromobil skoro nikdo nemá. Ale kolik by jich tam muselo být, kdyby tam při současných vlastnostech elektromobilů přijeli elektromobilem všichni?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (418) | 13.2.201914:47
A co jste tím chtěl říci? Až bude elektromobilů více, tak tam jistě nebude jen pět nabíječek ;­-­) Takže zase řešíte něco, co není problém a ještě několik desítek let problém být ani nemusí a možná ani nikdy nebude. Až bude zastoupení EV takové, že by to mohl být problém, tak jejich vlastnosti ­(dojezd, rychlost nabíjení­) budou opět někde jinde.
Odpovědět0  0
lojzik123 (7) | 13.2.201915:21
tak samozřejmě, těch nabíječek tam pak bude aspoň sto a budou tam mít i vlastní elektrárnu, nejlépe solární... :­-D
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (418) | 13.2.201917:49
Proč by měli mít? Pomalé nabíjení elektromobilu si zas tolik energie nevezme.
Odpovědět0  0
Deluxa (13) | 14.2.201915:07
ou v zime 400km na Tesle, to si ma pobavil teda...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (418) | 15.2.201911:12
Můžeš mi říci, kde píšu 400 km v zimě? Nauč se číst. Píšu 250.
Odpovědět0  0
davidinga (1) | 14.2.201914:32
Tak účinnost elektromobilu je možná vextrémně vysoká, ale nesmíme k ní zapomenout započítat účinnost při výrobě elektřiny. Ta se vyrábí nejvíce z uhlí, spalováním ­(přeměnou na teplo­), poté se přemění na pohyb, z pohybu na elektřinu ­(účinnost takové elektrárny je kolem 40%­). Následně se elektřina transformuje ­(minimálně několikrát­), něco se nám ztratí ve vedení, pak se nám zase transformuje a usměrňuje v nabíječce, kde se nám něco taky ztratí, baterie taky nemá účinnost 100%, a pak už vlastní ztráta v elektromotoru. Sečteno, podtrženo, účinnost elektromobilu bude tak ~20%? Účinnost moderního přeplňovaného spalovacího motoru je dejme tomu~35%. Tak co je zatím efektivnější?!
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (418) | 15.2.201911:11
A co to má společného s tím, zda to auto v zimě topí nebo netopí? BTW. emisní stopa paliva pro elektromobily a pro spalovací motor je nižší u elektromobilu ­(taková Tesla jezdí u nás a emisemi ekvivalentní spotřeba cca 6­-7 litrů benzinu, srovnatelné BMW­/Mercedes asi za 12­-13,5 litru­). Navíc elektřinu umíme vyrábět výrazně ekologičtěji než u nás. Ztrátami rozhodně neztratíte 50% elektřiny, je to zhruba kolem třetiny.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.